Where are you??

Monday, July 26, 2010

Kehilangan itu...

Salam alaik ..

Lama sudah saya xmencoretkan sesuatu di sini. Bukak tidak mahu tapi ada yang lebih penting untuk di lakukan. Afwan ya sahabat sahabiah. Tapi hari ini saya kuatkan juga hati, rajinkan diri utk mencoret sesuatu. Saya ingin menceritakan kesedihan saya minggu ini. Maaf, saya rasa saya perlu meluahkan di sini. Saya tidak mahu nanti saya lupa perasaan ini

Last weekend saya ada program dekat Tjg Malim. Malam sabtu saya dapat mesej dari adik saya (dia bukan adik sebenar saya, tp hubungan kami lebih dari adik beradik darah daging). Mesje dia berbunyi begini.

“Salam kak fara,kita balik kuantan nenek sakit tenat sekarang. Kak fara doakan ea.”

Ya Allah, aku betul2 terkejut. Aku takut, takut kepada sebuah kehilangan. Cukuplah kehilangan seseorg yg aku sayang walaupun ia bukan kehilangan selama2nya..Ini kan kehilangan selama2nya. Kenapa aku perlu begitu rasa takut?mati itu pasti bukan?? Ya mati itu pasti, tp fikrah semulajadi manusia utk takut berasa kehilangan itu. Kenapa nak sedih2 dgn nenek orang pulak?nenek sendri xde ke??? Ya, saya amsih ad nenek sendri, tapi nenenk ini langsung tidak sama dengan nenek sebenarnya. Terlalu banyak jasa dia kepada saya dan keluarga saya. Terlalu banyak. Jika di hitung tidak terkira. Dari aban2 ku, akakku2 sehinggalah aku..Nenek itu, menganggap kami bagai anak sendri…Dia juga merupakan guru mengaji. Aku boleh membaca al-quran kini, adlh dia asbab nya..Allah menjdaikan dia asbab nya.. Kini setiap kali aku membuka al-quran untuk membaca, pasti air mataku akan tertumpah dahulu.. Aku akan teringat kembali bagaimana dia mengaja aku mengaji quran. Kalau aku xdpt dia akan pukul rotan dia, tp bukn pada badanku, hny di atas lantai supaya aku lebih serius lagi utk belajar. Kadang2 kalau aku tidak lancer dia akan suruh aku ketepi memberi laluan utk yang membaca al-quran. Terkulat2 aku ditepinya sambil cuba melancarkan bacaan..Aku rindu suasana itu…..

Kalau bukan dia asbab megajarku mengaji quran, aku tidak akan mampu utk membaca al-quran seperti skrg. Aku tidak akan mampu, utk tadabbur ayat bersama akhwat semua, aku xakan mampu utk sharing ayat2 best dgn antenna semua. Betapa dia bnyk berjasa pada aku. Bukan sahaja dari segi mengaji quran, dari segi kewangan, dari segi nasihat xlupa juga kalau aku sakit dia juga yang akan sibuk menolong. Aku saying dia lebih dari nenekku. Masih terngiang2 kali terakhir aku jumpa dengannya waktu itu dai sudah tidak berapa sihat, terlantar atas kerusi. Dia cakap “fara, nape kau jarang tengok aku, kau xsayang aku dah ke?kau xingat aku dah ke”..Aku sebak sgt waktu tu. Aku xmampu nak berkata ape2. Tp ketahuilah nek, aku xjenguk bukan sebab aku lupa, aku xjenguk bukan sebab aku xsayang, aku xjenguk bukan sebab apa. Aku ada sesuatu yang lebih besar untukku selesaikan, dan aku dapat semua ini dari kamu. Ketahuilah aku sedang membina individu2 muslim dan dalam masa ang sama aku sedang membina diriku juga untuk menjadi individu muslim. Nek, insyaAllah, nek juga akan dapat sahamnya. Sebab kalau bukan nenek antara asbabnya, aku tidak akan faham al-quran dan aku tidak akan tahu t/jawab kita sebagai mulim yak ni sebagai hamaba dan khalifah. Terima kasih nek. Maaf sebab aku tidak berpeluang utk mengatakan ini kepadamu. InsyaAllah nek, doaku akan sentiasa bersamamu. Aku masih ingat nasihatmu padaku agar belajar rajin2. Nek sentiasa risaukan jodoh aku. Katamu,nek taku aku jadi andartu. Aku hanya gelak. Aku jawab kalau ada jodoh xkeman nek doa2kanlah aku agar dapat jodoh yang baik. Nek cakp, nek sentiasa doakan aku. Tp sekrg aku kurang satu doa. Doa dari nek. Sape lagi yg sanggup doakan aku selain ibu dan ayahku dan keluarga. Nek, doamu sentiasa aku dambkan..Tp kini aku kehilangaannnya nek…Aku sedih nek, sedih kerana aku tidak dapt menatap wajamu utk kali terakhir nek..(xsanggup utk menyambung..cukupla..aku dh xnnmpk keyboard..yg ada hanyalah samar2)

Doakan agar nenekku ditempatkan di kalangan org2 soleh ..

No comments: